Ombudsmanden kan behandle klager over offentlige myndigheder, f.eks. kommuner og regioner, statslige myndigheder som ministerier og styrelser/direktorater, samt nævn og råd.
Du kan klage over en myndigheds afgørelse eller myndighedens sagsbehandling, f. eks. sagsbehandlingstiden.
Du kan først klage til Ombudsmanden, hvis alle andre klagemuligheder er brugt.
Du kan klage til Folketingets Ombudsmand op til 1 år efter du har modtaget afgørelsen eller den begivenhed, du vil klage over, skete. Fristen regnes fra den sidste klageinstans afgørelse.
Hvis du ønsker at klage over sagsbehandlingstiden, behøver du ikke vente til myndigheden har truffet afgørelse.
Det er gratis at klage til Folketingets Ombudsmand.
På børneområdet behandler ombudsmanden klager over en række private institutioner mv., som tager sig af opgaver i forhold til børn, f.eks. bo- og opholdssteder, skoler, dagtilbud, kost- og efterskoler, hospitaler og sundhedsklinikker.
Du kan for eksempel klage til børnekontoret, hvis kommunen eller skolen har besluttet noget, som du er uenig i, sur over eller ked af eller hvis du bor hos en plejefamilie eller på en institution, og du synes, at du bliver behandlet dårligt.
Du kan klage til børnekontoret ved at ringe, skrive eller udfylde klageskemaet på Børnekontorets hjemmeside.
Det er gratis at klage til Folketingets Ombudsmand
Her kan du klage over dit kommunale skolevæsen. Dog skal du først kontakte skoleinspektøren og lade dem prøve at løse problemet. Lykkes dette ikke kan du klage til skolebestyrelsen eller til kommunalbestyrelsen.