Forbrugerklagenævnet behandler klager fra forbrugere vedrørende varer og tjenesteydelser fra erhvervsdrivende.
Som hovedregel skal prisen for varen eller tjenesteydelsen være mindst 1050 kr. og højst 100.000 kr. For klager over tøj og sko skal prisen dog være mindst 650 kr.
For at kunne sende en klage til Forbrugerklagenævnet skal man have forsøgt at løse problemet med den erhvervsdrivende hos Center for Klageløsning. Lykkedes det ikke at finde en løsning her, kan der sendes en klage til Forbrugerklagenævnet.
Du indgiver en klage til Center for Klageløsning og eventuelt Forbrugerklagenævnet via Klageportalen hos Nævnenes Hus her: https://kpo.naevneneshus.dk/Public/Home/ChooseLoginProvider?returnUrl=https://kpo.naevneneshus.dk/External
Der er ikke en frist for klage til Center for Klageløsning, men klagen skal sendes videre til Forbrugerklagenævnet senest 4 uger efter Center for Klageløsning har afsluttet sagen.
Det koster 100 kr. at få behandlet en sag i Center for Klageløsning, og det koster 400 kr. at få en sag behandlet hos Forbrugerklagenævnet.
https://www.forbrug.dk/klagemuligheder/oversigt-over-klageinstanser/forbrugerklagesystemet/
Forbrugerombudsmanden behandler klager over virksomheders markedsføring, f. eks. vildledende tilbud og reklamer på nettet eller på tv, mangelfulde oplysninger på hjemmesider eller i butikker, uanmodede telefonopkald eller hævning af beløb på bankkonto uden samtykke.
Du kan sende en klage til Forbrugerombudsmanden ved at udfylde en klageformular på Forbrugerombudsmandens hjemmeside.
Det er gratis at klage til Forbrugerombudsmanden.
Hvis du er uenig i din kommunes beslutning i forbindelse med byggetilladelser m.m. kan du klage til Statsforvaltningen.
OBS: pr. 1. januar 2019 overgår byggeområdet til Nævnenes Hus
Tror du, at et firma overtræder konkurrenceloven, så kan du melde det til Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen.